диетични храни

От: И** Д** И** Зададен на: 11/09/2018   Отговорен на: 14/09/2018

Въпрос

Здравейте, искам да попитам кога ще бъде промемена дискриминационната несправедливост в частта, маркирана като МКБ код К 90.0 от списъка с диетични храни за специални медицински цели на НЗОК,спрямо лицата навършили 18 год., страдащи от заболяване, налагащо спазване на доживотна безглутенова диета ??? Има решение на КЗД,установила ,че има дискриминационно третиране на правото за получаване на безглутеново брашно и когато си на повече от 18г.,си лишен от единственото "лекарство" при диагноза цьолиакия ( глутенова ентеропатия) ! При това заболяване СПАЗВАНЕТО НА БЕЗГЛУТЕНОВА ДИЕТА Е ДО ЖИВОТ !!! Има спечелено дело ,а няма поправка от нарушителя - НЗОК да премахне този несправедлив критерий по възраст ! Какво е законовото основание на НЗОК да не предприема поправка на този парадоксален абсурд?! Аз съм на 56г. и преди 2,5г. ми бе установена диагнозата глутенова ентеропатия след 23г ходене по мъките и вече със съпътстващи заболявания ,най-тежкото,от които е остеопороза с голям фрактурен риск : -5,5 Тscor на лумбални прешлени!!!! Всички мои страдания и трудности срещат огромно неразбиране,за съжаление дори от представители на "най-хуманната " професия... Лично аз се чувствам лишена от правото си на живот и подходящо лечение ,въпреки че съм здравно осигурена БЪЛГАРСКА гражданка!!! ЕДИНСТВЕНИЯТ "лекарствен препарат" за нас е брашно без глутен!!! Имаме право на храна!!!

Отговор

Уважаема госпожо Иванова-Коева,
С писмо (изх. № 23-00-1 от 20.03.2018 г.) Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) е поискала становище от националните консултанти по гастроентерология относно необходимостта за осигуряване на диетични храни при пациенти над 18-годишна възраст с Цьолиакия (МКБ К90.0), както и относно условията за издаване на протоколи за тяхното лечение.
В отговор е получено становище, което ще послужи за провеждане на процедура по промяна Списъка на диетични храни за специални медицински цели (СДХСМЦ), изготвен по реда на Глава втора от Наредба № 10 от 24 март 2009г. (обн. ДВ, бр. 24 от 2009г., посл. изм. и доп. бр. 76 от 12.09.2014г.) и утвърден с Решение на НС на НЗОК № РД-НС-04-5/19.01. 2015г. в сила от 01 февруари 2015г. 
Допълнително Ви информираме, че промяната в посочения Списък се извършва съгласно процедурата и в сроковете по Глава 3, раздел II от Наредба № 10 от 24.03.2009 г. за условията и реда за заплащане на лекарствени продукти по чл. 262, ал. 6, т. 1 и т. 2 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, на медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели, както и на лекарствени продукти за здравни дейности по чл. 82, ал. 2, т. 3 от Закона за здравето (Загл. изм. - ДВ, бр. 67 от 2011 г., изм. и доп., бр. 48 от 2014 г., доп., бр. 62 от 2015 г., в сила от 14.08.2015 г.).
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии