Заплащане на каса в Болницата или по сметка на фирма?

От: С** Ш** Зададен на: 25/03/2011   Отговорен на: 05/04/2011

Въпрос

Уважаеми господа, В настоящия момент дядо ми е пациент на МБАЛ Света Анна - гр.Варна в Клиниката по ортопедия и травматология.Персонала на клиниката не ми предоставя достъп до официално одобрени доставчици на ортосинтезни материали, които са сключили договор с болницата, а раздава хвъчащи листчета с банкови сметки на фирми.На първо място не е предоставено право на избор на изделие на пациента и не на последно пациента няма възникнали правни взаимоотношения с посочените фирми, а само към болницата в която е приет по спешност. Искам да ми цитирате точно текстовете, които регламентират задължението на пациента да плаща по сметка на фирми, а не по сметка на болницата. Също така искам да знам болницата дали може да откаже спешно лечение. Пуснал съм две жалби срещу МБАЛ Света Анна гр.Варна, които в момента се разглеждат от ИА Медицински одит и МЗ, там подробно е описано всичко.

Отговор

Уважаеми г-н Шопов, Лечебното заведение е длъжно да обяви на видно място договорените клинични пътеки (КП) и цените, които НЗОК заплаща за тях; както и видовете медицински изделия и цените, до които НЗОК заплаща за същите (в случаите, когато медицинското изделие е включено при изпълнение на диагностично-лечебния алгоритъм в КП) – чл. 166 от НРД 2011. 
НЗОК не заплаща ортосинтезните (фиксиращи) консумативи и инструменти, което е регламентирано в съответната КП.
НЗОК заплаща ставна протеза за тазобедрена става до 1080 лв. и ставна протеза за колянна става до 2700 лв. (Постановление № 304 на МС от 17.12.2010 г., раздел „II. Цени на медицинските изделия в болничната помощ”). В случай, че пациентът предпочете по-скъпо медицинско изделие, то той доплаща разликата в цената (чл. 15 от Постановление № 304 на МС от 17.12.2010 г.).
Лечебните заведения за болнична помощ не могат да оказват спешна медицинска помощ, извън дейностите по специалността по която те работят, защото не разполагат с квалифициран екип и подходящо апаратура за това, но могат да приемат по спешност случаи по конкретната медицинска специалност.
При постъпване на пациент в лечебно заведение за болнична помощ приемащият лекар преценява състоянието на пациента и отразява в направление за хоспитализация бл. НЗОК/МЗ № 7, този прием - като „спешен” или „планов”. В случай, че приемът на пациента е спешен, то този пациент следва да бъде опериран в спешен порядък – до 6 часа от приема, или в условията на отложена спешност – до 24 часа от приема, ако за целите на диагностиката е необходимо да бъдат проведени изследвания, без които не може да бъде преценен оперативният риск. Операция, която не търпи отлагане, се извършва единствено по животоспасяващи причини.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии